Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.03.2013 23:09 - В БЪЛГАРИЯ И В ТИБЕТ ГОРЯТ ЖИВИ ФАКЛИ
Автор: teodordetchev Категория: Други   
Прочетен: 4350 Коментари: 0 Гласове:
12


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Тибетците се палят заради непостижимата си свобода, а българите – заради пълната липса на перспектива.

Мнозинството от българите живеят „отложен живот“.

За управляващите, отчаянието, негодуванието и чувството на безсилие да промениш нещата са ... психически отклонения.

Трагичната поредица от самозапалвания на хора, протестиращи срещу немотията и абсолютната липса на перспектива в живота им у нас продължава. Имената на едни от самозапалилите се вероятно ще останат в историята. Други, може би ще бъдат запомнени само като част от мъчениците на „Българската пролет“. Ясно е, че извършването на подобен акт е резултат най-вече от дълбоко отчаяние, пълна липса на перспектива и от това, което един мой приятел нарича „постоянно отлагане на живота“. И наистина, мнозинството от българите постоянно отлагат живота си. Поради отчайващото състояние на бизнес средата, на условията на труд, на здравната система, на личните финанси, хората постоянно отлагат едно или друго в живота си, докато в един момент видят, че буквално живеят „отложен живот“.

Когато обаче отлагането отиде безкрайно далече в бъдещето, човек наистина открива, че не знае за какво точно живее. Когато към това се прибави и огромният гняв срещу арогантността на управляващата класа, срещу корупцията и кражбите, срещу демонстративната некомпетентност на цели институции, срещу непукизма на хора, точно които трябва да ги е грижа за другите – условията за краен самоубийствен акт са на лице. И живите факли започнаха да пламват една след друга ...

Естествено, цинизмът на управляващите съвсем не изчезна. Те, заедно с прислужните им медии побързаха да обявят самозапалващите се за „хора с психически отклонения“. За управляващите и медийните им ибрикчии, отчаянието, възмущението, негодуванието и чувството на безсилие да промениш нещата са ... психически отклонения. За хората от „голямото добрутро“, самозапалилите се са просто луди. Господарите на положението и на микрофоните не се досетиха дори да апелират към християнското чувство на хората и да поспекулират с религиозния постулат, че самоубийството е грях. На тях им е все едно, дали самоубийствата ще продължат. Важно е само да се омаловажи случващото се, като самозапалилите се бъдат отнесени към категорията на „откачените“.

Всъщност, нашите управници би трябвало да умират от срам, че през 21 век, хора в България се самозапалват от отчаяние, причинено от немотия и житейско безсилие. Ако си спомним за мъченика на „Пражката пролет“ - Ян Палах, неговото самозапалване става в знак на протест срещу танковете на Варшавския договор, които стъпкват чехословашкия опит за създаване на „социализъм с човешко лице“. Отново става дума за отчаяние и безсилие, но безсилие от неспособността да спреш стоманените съветски танкове. Докато днес, точно 45 години по-късно, отчаянието в България се дължи на неспособността да си платиш сметките за комуналните услуги и на пълната липса на перспектива за стотици хиляди хора. Сравнението изобщо не е в наша полза ...

Използувайки конструкцията „в България през 21 век ...“, се замислих сериозно за това, къде по света има подобна форма на протест, точно в днешно време. Търсенето на подобна практика ме отведе чак в ... Тибет. Действително в Тибет - владение на Китайската народна република, през последните години сме свидетели на верижни протести с искания за създаване на свободна тибетска държава. Една от най-разпространените форми на краен протест е самозапалването.

image
Самозапалванията в Тибет за периода март 2011 г. - краят на 2012 г. В кръгчетата е отбелязан броят насамозапалванията в съответното населено място.
Карта: www.stratfor.com


Наистина, повечето от близо стоте самозапалвания, случили се на територията на Тибет в Китайската народна република от 2011 г. насам, се израз на протест, настояващ за създаване на „Свободен Тибет“ и за завръщането на Далай Лама. Използуването на самозапалването като инструмент за протест се смята за успешно приложимо само тогава, когато се извършва в относително по-гъсто населен район, за да е сигурно, че посланието на самоубийствения акт е чуто. Международният отзвук на саможертвата на тези вече над 100 предимно млади тибетци е много силен и гневът на китайските власти е страшен.

image
Хронограма на случаите на самозапалвания на хора в Тибет в периода 2011 - 2012.
Диаграма: www.stratfor.com


Разбира се, китайците не са стигнали до гениалните прозрения на българските управници и не са обявили тибетските мъченици за луди. Те отправят яростни нападки към Далай Лама, обвинявайки го за персонален подстрекател на вече твърде дългата поредица от самозапалвания в Тибет. Другата посока, в която пекинската пропаганда работи е разпространяването на твърдението, че съвсем не всички случаи на самозапалване в Тибет са политически протест и искане за създаване на свободна тибетска държава.

Факт е, че не всички самозапалвания в Тибет са следвали логичната за протестиращите срещу китайското владичество линия на поведение. За някои наблюдатели, това повдига въпроса за точните мотиви на някои от самозапалилите се. Поне единадесет от съобщените самозапалвания са станали при обстоятелства, които са далече от идеята за публичен политически протест. Един от сравнително скорошните случаи е станал на 22-ри ноември 2012 г., когато 23 годишен тибетец се е самозапалил близо до река в Канло, провинция Гансу. Този протестен акт е бил разгласен от група за защита на човешките права, която твърди, че не е имало свидетели на този протест. Изолираната природа на събитието е драстично различна от случаите с други тибетци, които са се самозапалвали на градските пазари или площади, крещейки лозунги за свобода на Тибет.

Друг случай на самозапалване е станал при нетипични обстоятелства на 7-ми ноември 2012 г., когато 23 годишна тибетка – майка на едно дете се е самозапалила в Малхо, провинция Куингхай. Тя е източила бензин от мотоциклета си, за да се запали на зимното пасище на стадата на семейството си. Както в случая от 22-ри ноември 2012 г., това самозапалване е станало на отдалечено и изолирано място, което говори, че мотивът за този самоубийствен акт вероятно не е бил политически протест.

Въпреки това, аритметиката на верижните самозапалвания в Тибет е ясна – преобладават самозапалванията, представляващи израз на политически протест. Можем да кажем, че в този протест също има огромна доза отчаяние. Надеждата, че Китай доброволно ще даде реална свобода на Тибет е повече от ефимерна. Пасивната съпротива, проповядвана от Махатма Ганди в Индия, очевидно не върши особена работа оттатък Хималаите в Китай. И доведените до отчаяние поборници за свобода на Тибет посягат към бензина и запалката.

Като цяло, вместо да издействуват отстъпки от страна на Китай, поредицата от самозапалвания предизвика тежки репресии над етнически тибетци, независимо, че китайците сдържат до някъде репресиите си, за да не предизвикат по-мащабен и по-яростен бунт от този, който избухна през 2008 г. Независимо от липсата на някакъв ефект върху действията на китайското правителство в политически или в културен аспект, самозапалванията на етнически тибетци продължават.

И тук идва време да теглим чертата и да сравним българската и тибетската реалност. През 21-ви век на две територии, които претендират за огромно културно наследство и много древна държавна традиция, хората се палят публично в знак на протест. Причината за тази крайна форма на протест е ясна – чувството на безсилие и неспособността да постигнеш това към което се стремиш. И българите и тибетците се чувствуват като изправени пред някаква непробиваема стена. Само че, тибетците се палят, защото не могат да постигнат държавната си независимост и политическата си свобода, докато българите се палят, защото не могат да си платят сметките, нямат перспектива и животът им е „отложен“ за неопределено време.

Не е ли жалко за нас това сравнение ?




Гласувай:
12



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: teodordetchev
Категория: Други
Прочетен: 5810450
Постинги: 766
Коментари: 3548
Гласове: 52701
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. Social Security Watch – Блогът на Емилия Милчева
2. "Най-доброто" от политологическите публикации в блога.
3. Един млад политолог - блогът на Тодор Райков
4. Нов икономически блог на проф. д-р Румен Младенов Георгиев
5. Блогът на асистента за икономиката, такава каквато е.
6. Изтегли си книгата „България и Украйна – цивилизационни разломи и политически успоредици“
7. Мартин Димитров
8. Блогът на Теодор Иванов - Кобата
9. Блогът на Мариан с историко - политическа насоченост
10. Свалете си книгата „Индустриални отношения и сигурност – част първа. Социални концесии в колективното договаряне“
11. Кой призна и кой не призна Косово - цялата сага, ден след ден ...
12. Блогът на Никола Дръндев - Подло пионерче
13. МамкаМу - богът на Юрий Александров
14. Блогът на Евгения Тодорова
15. Бизнесът, правата на човека и корпоративната социална отговорност между доброволността и регулациите
16. Интервю за враждебността между "системните" партии, за ерозията на политическата система, за социалдемокрацията и за други неща
17. Изтегли си книгата "Гъвкави форми на работа и (пост)индустриални отношения в страните от Централна и Източна Европа"
18. Изтегли си книгата "Социалният диалог в частния охранителен сектор"
19. Изтегли си сборника: „България на прага на ЕС: тристранното сътрудничество и развитието на индустриалните отношения. Сравнителни модели и анализ“.
20. Изтегли си книгата "Иновации в колективното договаряне" с автори: Теодор Дечев, Боряна Стойчева и Веселин Илков
21. Изтегли си книгата "Взаимодействие между институциите и индустриални отношения" с автор Теодор Дечев
22. Social Security Watch - Блогът на Емилия Милчева
23. Блогът на Радослав Пашов