Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.05.2007 23:51 - В столичното “Електроразпределение” съвсем се оплетоха. Очаква се реакцията на провинциалните повелители на високото напрежение.
Автор: teodordetchev Категория: Други   
Прочетен: 3446 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 19.05.2007 16:48



В столичното “Електроразпределение” съвсем се оплетоха. Очаква се реакцията на провинциалните повелители на високото напрежение.

 

Всичко започна с праведното възмущение на известен брой хора, които искрено се дразнят сметките им за парно и за ток да се подхвърлят на разни хвърчащи листчета в пощенските им кутии, а често и около тях. Тези хора бяха чели Закона за защита на личните данни и се чудеха, защо точно на “ЧЕЗ ЕЛЕКТРО БЪЛГАРИЯ” АД, на “Топлофикация” – София, на EON и на EVN им е разрешено да го нарушават. Същите хора се чудеха и защо им се изпращат хвърчащи бележки, а не редовни данъчни фактури, както трябва да си е по закон – макар и вече не по закона за личните данни. (Чуденето им не трая дълго. Възмутените бързо съобразиха, че си е къде – къде по лесно и приятно данъчната фактура да се издава в момента на плащането, а не примерно 20 дни по-рано. Елементарна задача за начинаещи предприемачи...).

Част от възмутените хора членуваха в най-различни организации, формиращи т. нар. “гражданско общество”, в това число и в Съюза за стопанска инициатива. След като ръководството на ССИ се наслуша на възмутените речитативи на свои членове от поне три от четирите края на България, то взе че сезира Омбудсмана. Публиката не се впечатли, но Омбудсманът проучи случая и излезе с едно просто и ясно становище – че Законът за личните данни се нарушава грубо и че виновните за това трябва да влязат в пътя.

Пълният текст на становището на Омбудсмана може да се прочете на този адрес: http://ombudsman.bg/index.php?action=view&item=opinions&id=155

Становището си Омбудсманът естествено беше разпратил на всички институции, с които законът го задължава да кореспондира в подобни случаи – на първо място до Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР).

ССИ също получи своето копие от омбудсмановото становище и не закъсня да го разпрати на разни институции, които би трябвало първи да подскочат в такъв случай. Естествено ДКЕВР беше на първо място в списъка, следвана от съответните институции защитаващи личните данни, интересите на потребителите и разбира се – от Столичната най-голяма община (собственик на славната “Топлофикация”), представлявана от господата Бойко Борисов (кмет) и Владимир Кисьов (председател на Общинския съвет). До тук от цялото брожение около безпардонното отношение на електроразпределенията, топлофикациите и разните ВиК-та, се възползваше главно предприятието “Български пощи” ЕАД, на което му се поотвори малко работа. След това обаче, започна сериозната част.

Шефът на ДКЕВР – проф. Константин Шушулов, след като прочел внимателно становището на Омбудсмана, бързо развъртял кореспонденция с изброените нарушители. Като говорим за “нарушители”, трябва да е ясно, че става дума за всичките ни славни електроразпределения, всичките ни славни топлофикациии и практически всичките ни ВиК-та. По наши данни, изискванията на Закона за защита на личните данни спазват само БТК и “Софийска вода”, които изпращат данъчни фактури в запечатани непрозрачни пликове. Ако има още някой, който да е изправен – да прощава. Веднага ще го включим в списъка на коректните издатели на данъчни фактури, спазващи Закона за защита на личните данни. Боя се обаче, че най-вероятно не съм пропуснал никого. Та проф. Шушулов написал едни пренеприятни писма до разните електромонополисти. Благодарение на факта, че България е едно голямо село и всичко се знае, разполагаме с текста на писмото на шефа на ДКЕВР до “ЧЕЗ ЕЛЕКТРО БЪЛГАРИЯ АД”, което гласи буквално следното:

 

ДО

Г-Н РОСТИСЛАВ ДИЖА

ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА

“ЧЕЗ ЕЛЕКТРО БЪЛГАРИЯ АД”

ул. “Г. С. Раковски” № 140

1000 София

 

Относно: Становище на Омбудсмана на Република България по жалба от Съюза за стопанска инициатива за нарушение на Закона за личните данни.

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИЖА,

 

В Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР, комисията) се получи становище от омбудсмана на Република България по жалба от Съюз за стопанска инициатива за допуснати нарушения на Закона за личните данни, свързани с формата и начина на предоставяне на сметките на абонатите.

В становището на омбудсмана, си съдържат препоръки за преустановяване практиката за предоставяне на месечните сметки (съобщения) на потребителите на елктроснабдителните дружества в нарушение на Закона за защита на личните данни.

Във връзка с гореизложеното, както и с предстоящото одобряване от ДКЕВР на Общите условия на договорите за продажба на електрическа енергия, следва:

 

1. Представеният за одобряване от ДКЕВР проект на “Общи условия на договорите за продажба на елктрическа енергия” да се приведе в съответствие с изискванията на Закона за защита на личните данни.

2. В срок до 01.08.2007 г., да се предприемат необходимите технически и организационни мерки, относно формата и начина на предоставяне на сметките на абонатите.

 

Председател:

(проф. дтн. Инж. К. Шушулов)

 

Постарал съм се да предам по-горе почти фотографски текста на писмото на ДКЕВР до “ЧЕЗ ЕЛЕКТРО БЪЛГАРИЯ” АД.

 

Разполагаме и с официалната реакция на “ЧЕЗ ЕЛЕКТРО БЪЛГАРИЯ” АД, публикувана на сайта на компанията:

 

17.05.2007

 

СТОЛИЧНОТО ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ ЩЕ СЕ СЪОБРАЗИ С ПРЕПОРЪКИТЕ НА ОМБУДСМАНА НA РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

ОТ НАЧАЛОТО НА ЮНИ СПИРАТ ПРЕДВАРИТЕЛНИТЕ СЪОБЩЕНИЯ ЗА СМЕТКИТЕ

 

Електроразпределение Столично е пoд натиск от различни институции за спиране на съобщенията с упрек, че нарушават Закона за защита на личните данни. Въпреки, че мнението на юристите от дружеството е, че със сегашните съобщения не се нарушава защитата на лични данни, ЧЕЗ България откри процедура по избор на изпълнител за отпечатване и разнасяне на фактурите в пликове за територията на цяла западна България.

 

„Незабавно да се преустанови нарушаването на правата на гражданите” чрез практиката за разнасяне на съобщения за сметките без да са поставени в непрозрачен плик, препоръчва омбудсманът на Република България г-н Гиньо Ганев в официално писмо до Електроразпределение Столично. Според неговото становище разпространението на сметките без да са поставени в непрозрачен плик е нарушаване на правата на гражданите. Препоръката на обмудсмана е да се осигури в най-кратък срок изпращането на сметките в непрозрачни и запечатани пликове. В Държавната комисия за енергийно и водно регулиране също се е получило становище от омбудсмана на Република България по жалба от Съюз за стопанска инициатива за допуснати нарушения на Закона за защита на личните данни, свързани с формата и начина на предоставяне на сметките на потребителите. В становището на омбудсмана до комисията се съдържат препоръки за преустановяване практиката за предоставяне на месечните сметки (съобщения) на потребителите на електроснабдителното дружество в нарушение на Закона за защита на личните данни.

 

Във връзка с обществения натиск за промяна на изпращаните в София предварителни съобщения и във връзка с предстоящото одобряване от ДКЕВР на Общите условия на договорите за продажба на електрическа енергия, комисията изпрати до ЧЕЗ Електро България (новият доставчик на електрическа енергия за Западна България) препоръчителни указания представеният за одобряване проект на “Общи условия на договорите за продажба на електрическа енергия” да се приведе в съответствие с изискванията на Закона за защита на личните данни. Комисията препоръча в срок до 1ви август да се предприемат необходимите технически и организационни мерки формата и начинът на предоставяне на сметките на клиентите да се приведат в съответствие с изискванията за защита на личните данни.

 

Във връзка с препоръката на омбудсмана на Република България и до избора на фирми-изпълнители, от началото на месец юни в столицата ще бъде временно спряно разнасянето на съобщения за сметките в София.

 

ЧЕЗ България вече откри процедура по избор на изпълнител за отпечатване и пликоване и изпълнител за разнасяне на фактурите не само за София, но и за територията на цяла Западна България. С това ще се повиши нивото на обслужване и информираност за значителна част от клиентите на ЧЕЗ, тъй като до момента предварително съобщения получаваха само столичани. Всички останали потребители от Западна България не получават съобщения за сметката.

 

Очакванията на компанията са, че процедурата ще завърши до края на месец юли.

Начините за информиране за размера на сметката, които дружеството предлага дотогава са:

   • подробна информация за размера и срока на плащане във фискалния бон,

   • в сайта на ЧЕЗ Електро България (www.cezelectro.bg),

   • в центровете за клиенти,

   • на техните телефони

   • чрез персонално запитване на имейл адрес: zaklienta@cez.bg

 

Припомняме, че по Общи условия неполучаването на съобщение за сметката не освобождава потребителя от плащането й.

 

По-недоверчивите читатели могат да прочетат оригиналното съобщение (дословно предадено по-горе) на следния адрес:

 

http://www.cezelectro.bg/news.html

 

Малко по-внимателният прочит на становището на софийското електроразпределение, станало от известно време насам чешко, показва удивителната изобретателност на електрическия монополист. След като Омбудсманът и ДКЕВР са ги хванали по бели гащи да нарушават Закона за защита на личните данни и Комисията по недвусмислен начин им е дала срок да се оправят, нашите герои решават, че и тъй и тъй ще правят разходи, ами дай поне да спестят от печатане и разнасяне на известия за два месеца. На паникьосаните граждани, които се чудят от къде ще научат размера на сметките си те дават няколко опции (откровено неудобни, дори неизползуваеми за повече от половината от абонатите) и посочват с пръст гланите “виновници” за възникващото неудобство – Омбудманът, който си няма работа та се занимава с хвърчащите им листчета и шефът на ДКЕВР, който се води по акъла на Омбудсмана и ги задължава да прикрият по някакъв начин порочната голота на същите хартийки.

Хитро, но все пак плоско. След като им е даден срок до 01 август 2007 г., това априори означава, че им е даден и гратисен период до тогава. Срокът е дори дълъг, но не в това е въпросът. Истината е, че до 01 август 2007 г., “ЧЕЗ” биха могли необезпокоявано да ни изпращат листчетата си, а след това трябва да предложат по-цивилизован начин за общуване помежду ни. Вместо това, столичното електроразпределение започва да тропка с краче и да се сърди. “Като искате защита на личните данни – ще тичкате до центровете за клиенти та белким разберете, колко дължите”...

Не подценявам нито софиянци, нито софийските пенсионери, много от които отдавна работят с Интернет за да общуват с децата и внуците си в чужбина, но все пак една огромна маса от хора все още няма възможност да използува “Глобалната мрежа” за да научи сметката си за ток. Да не говорим за демонстративното неуважение на “ЧЕЗ ЕЛЕКТРО БЪЛГАРИЯ” АД към институциите в страната. Намеците, съдържащи се в известието, обнародвано в сайта на “ЧЕЗ ЕЛЕКТРО БЪЛГАРИЯ” АД са най-меко казано неуместни. Но зад гневните филипики на столичното електроразпределение стои не обидено достойнство, а простата сметка, че могат да се спестят разходите за писмено оповестяване на абонатите поне за два месеца. Кой ти го дава – далавера, казано на общопонятен език.

Естествено, Омбудсманът не остави “ЧЕЗ ЕЛЕКТРО БЪЛГАРИЯ” АД да си прави шегички със становищата му и почти незабавно насмете увлеклите се по епистоларния жанр столични електроразпределители.

Ето какво научихме от неговия официален сайт на адрес: http://www.ombudsman.bg/index.php?action=view&item=news&type=2&id=154

 

 

Омбудсманът Гиньо Ганев не препоръчва тотално да се преустанови изпращането на сметки.

 

18 май 2007 г. 

 

 Във връзка с разпространеното до медиите съобщение на „Електроразпределение Столично” АД, че временно спира изпращането на съобщения за сметки на своите абонати в изпълнение на препоръки на омбудсмана и на указания на ДКЕВР, омбудсманът на Република България счита, че:


1. Препоръката на омбудсмана в най-кратък срок да се осигури изпращането на сметките на абонатите в непрозрачни и запечатани пликове, потвърдена и от аналогични указания на ДКЕВР, в които е посочен и конкретен срок за изпълнение на необходимите за това организационни и технически мерки – до 1 август 2007 г., не следва да бъде преиначавана и тълкувана недобросъвестно от страната на електроснабдителното дружество.


2. Нищо не налага временно абонатите да бъдат лишени от съобщения за своите сметки до избора на фирми-изпълнители.


3. Дружествата, предоставящи обществени услуги, са длъжни да зачитат интересите на потребителите, а не да оправдават свои действия в техен ущърб с технически, процедурни и други подобни съображения.


 

На господата от “ЧЕЗ ЕЛЕКТРО БЪЛГАРИЯ” АД препоръчваме най-вече внимателният прочит на точка трета от краткото послание на Омбудсмана. Там по деликатен начин е казано мнението на г-н Гиньо Ганев за това, колко пари струва PR акцията с елементи на бакалска сметка, започната от “ЧЕЗ ЕЛЕКТРО БЪЛГАРИЯ” АД. Ако се прочете и точка втора от посланието, се вижда, че представлението може да се прекрати – нищо не налага спирането на разпращането на сметките. 

Столичните електроразпределители горките, съвсем се оплетоха по почина на хитрата сврака. “Хитрата сврака – с двата крака ...”.


Цялата скоротечна софийска дандания вероятно ще се окаже с висок педагогически ефект за останалите електроразпределители. Сродните на “ЧЕЗ” дружества, опериращи в провинцията вероятно ще си извадят поука, въпреки, че до момента демонстрират непукизъм, а някакъв електро-функционер дори попитал ... какъв е пък този Омбудсман. Ами той функционерът, като европеец с по-дълъг от нас стаж, трябва и по-добре от нас да знае отговора. Ако не иска да си го спомни, ДКЕВР току виж му опреснила паметта...

Още наблюдения по въпроса можете да прочетете в блога на Съюза за стопанска инициатива (ССИ) на адрес:
http://ssi.blog.bg/viewpost.php?id=71671




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: teodordetchev
Категория: Други
Прочетен: 5833599
Постинги: 780
Коментари: 3551
Гласове: 52940
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол
1. Social Security Watch – Блогът на Емилия Милчева
2. "Най-доброто" от политологическите публикации в блога.
3. Един млад политолог - блогът на Тодор Райков
4. Нов икономически блог на проф. д-р Румен Младенов Георгиев
5. Блогът на асистента за икономиката, такава каквато е.
6. Изтегли си книгата „България и Украйна – цивилизационни разломи и политически успоредици“
7. Мартин Димитров
8. Блогът на Теодор Иванов - Кобата
9. Блогът на Мариан с историко - политическа насоченост
10. Свалете си книгата „Индустриални отношения и сигурност – част първа. Социални концесии в колективното договаряне“
11. Кой призна и кой не призна Косово - цялата сага, ден след ден ...
12. Блогът на Никола Дръндев - Подло пионерче
13. МамкаМу - богът на Юрий Александров
14. Блогът на Евгения Тодорова
15. Бизнесът, правата на човека и корпоративната социална отговорност между доброволността и регулациите
16. Интервю за враждебността между "системните" партии, за ерозията на политическата система, за социалдемокрацията и за други неща
17. Изтегли си книгата "Гъвкави форми на работа и (пост)индустриални отношения в страните от Централна и Източна Европа"
18. Изтегли си книгата "Социалният диалог в частния охранителен сектор"
19. Изтегли си сборника: „България на прага на ЕС: тристранното сътрудничество и развитието на индустриалните отношения. Сравнителни модели и анализ“.
20. Изтегли си книгата "Иновации в колективното договаряне" с автори: Теодор Дечев, Боряна Стойчева и Веселин Илков
21. Изтегли си книгата "Взаимодействие между институциите и индустриални отношения" с автор Теодор Дечев
22. Social Security Watch - Блогът на Емилия Милчева
23. Блогът на Радослав Пашов