Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.10.2006 21:40 - Корупция, която се открива и без специални разузнавателни средства
Автор: teodordetchev Категория: Бизнес   
Прочетен: 4122 Коментари: 2 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

По-долу ще се опитам да демонстрирам случаи на флагрантни нарушения на закона, злоупотреби с власт и други, които недвусмислено създават съмнения за корупция в големи размери. Примерите изнесох на пресконференция през 2004 г. и това дори предизвика известно раздвижване сред изпълнителната власт, в частност – в държавния резерв.

 

СЛУЧАИ НА КОРУПЦИЯ, КОИТО СЕ ВИЖДАТ И БЕЗ СПЕЦИАЛНИ РАЗУЗНАВАТЕЛНИ СРЕДСТВА

 

Теодор Дечев

 

Случай 1.

 

В периодичния печат беше коментирано доста двусмисленото поведение на Агенцията за българите в чужбина. От една страна, ръководителят на Агенцията е изпратил до Министър председателя доклад, в който се мотивира необходимостта даването на българско гражданство на хора с български произход от Македония, Молдова, Украина и другаде да бъде ограничено до минимум “за да не бъде подложен ЕС на емиграционен натиск”. От друга страна, във вестниците в Р. Македония действително има достатъчно обяви, в които се обещава бързо уреждане на българско гражданство срещу суми от порядъка на 3000 евро.

Възниква основателно съмнение, че “затегнатият режим” на даване на българско гражданство е обоснован с проблемите на присъединяването към ЕС, но всъщност по този начин са създадени перфектни условия за избуяване на високо доходна корупция.

На пръв поглед, това не е проблем на бизнеса и предприемачите. Всъщност, въпросите на демографския баланс в страната имат пряко отношение към състоянието на пенсионната система и оттам и върху осигурителната тежест, която живо интересува работодателите в България. Отделен е въпросът, че в обозримо време за цели “клъстери” от икономически дейности може да възникне дефицит на работна ръка. За да бъде компенсиран по някакъв начин, такъв потенциален дефицит е необходимо да бъде формулирана прозрачна и отговорна имиграционна политика, имаща пряко отношение към националната сигурност и към дългосрочните интереси на социалните партньори.

 

            Случай 2

.

            В течение на доста продължителен период се наблюдаваше напрежение между Агенцията по заетостта (АЗ) и лицензираните информационни посредници. Въпреки, че на практика става дума за малки частни агенции по труда, които са предвидени и в съответна конвенция № 181 на Международната организация по труда, има служители на Агенцията по заетостта, които демонстрират негативно отношение към тяхната дейност.

От друга страна, в стремежа си да “направи точки” пред обществеността, Агенцията по заетостта наруши на няколко пъти действуващият Закон за насърчаване на заетостта. Там изрично е записано, че АЗ извършва безплатни услуги само на български работодатели и на сродни агенции. За чуждестранните законодатели услугите задължително се ЗАПЛАЩАТ. Когато АЗ организира “износа” на 500 (петстотин) висококвалифицирани шофьори (с правоспособност да карат автовлакове, както и газовози по т. нар ADR - конвенция) за Кралство Испания, Асоциацията на лицензираните информационни посредници (АЛИП) отправи обвинението, че испанските работодатели не са заплатили нищо за оказаната им услуга. И до сега не са представени никакви доказателства, че нещо е било заплатено. Ако подобен износ беше извършен от частните лицензирани информационни посредници, то във финансовото обръщение на страната щяха да влязат между 500 000 и 750 000 американски долара. За страна, която е в режим на валутен борд, това съвсем не е незначителна сума.

Освен това, изпратените в Испания шофьори изобщо не са били безработни към датата на заминаването си. Напротив – Агенцията по заетостта е извършила “износ” на висококвалифицирани водачи, като е ощетила фирмите, в които те са работили до момента.

Срещу действията на ръководството на АЗ е изпратен сигнал до прокуратурата, започната е проверка и в крайна сметка ръководителят на Агенцията – г-жа Цвета Наньова е освободена от работа. Това обаче не спира дейците на АЗ, междувременно да организират “износ” на берачи на малини, ягоди и други подобни.

Подобен случай може да бъде третиран и като нелоялна конкуренция спрямо частния сектор от страна на държавна институция, и като злоупотреба с власт със съответните съмнения за функциониращи корупционни схеми.

Добрата новина в случая е, че между Агенцията по заетостта и Съюза за стопанска инициатива (ССИ), заедно с неговата браншова организация – Асоциацията на лицензираните информационни посредници, възникна доста интензивен диалог, който е на път да доведе до промяна както в поведението на институцията, така и в цялостната държавна политика. От изразените позиции в хода на дебатите между АЗ от една страна и ССИ - АЛИП от друга, стана ясно, че по-скоро става дума за това, което Макс Вебер нарича “склонност на бюрокрацията да излиза извън инструменталната си функция”, а не за нерегламентирано материално облагодетелствуване.

 

Случай 3.

 

Сдружението на производителите на сухи строителни смеси обединява дванадесет водещи български производители с доказано качество на продукцията си и “български”, а не “европейски” цени. Въпреки това, членовете на Сдружението са убедени, че са систематично дискриминирани при провеждането на търгове в Столичната община - главно по линия на “Красива България”. За това те представят и разнообразни аргументи и изказват съмнения за наличие на корупционни практики.

За да се противопоставят на подобно отношение, членовете на Сдружението се обърнаха към кмета на София с предложение да санират фасадата на една общинска детска градина напълно безплатно. Така те искаха да докажат качеството на продукцията си, както и възможностите си за изпълнение на съответните строителни и ремонтни работи.

По въпроса има изобилна кореспонденция с кмета на София и с ръководството на проекта “Красива България”. В крайна сметка, след начесата на кмета Софиянски и председателя на общинския съвет – Владимир Кисьов, общината се съгласява да приеме антикорупционното дарение. Остава неприятното усещане, граничещо с убеждение, че хора от по-ниските нива на общинската администрация направиха всичко възможно за да не успеят производителите от сдружението да демонстрират качествата на своята продукция.

 

Случай 4.

Министерството на финансите, Министерския съвет и мнозинството в Народното събрание допуснахаи да се приеме данъчен закон, чието съдържание се намира в пълно противоречие с написаните към него мотиви. Става дума за Законопроекта за изменение и допълнение на закона за акцизите, приет в края на 2003 г. Неприятно впечатление направи появата на шефа на една структуроопределяща фирма в Парламента, където буквално свика оперативка с участието на Министъра на финансите и на новоназначената председателка на бюджетната комисия. По време на въпросната среща той предложи изменения в текста на Законопроекта за акцизите, които бяха много по-неизгодни за представителите на газоразпространителния бранш в сравнение с първоначалното предложение на Министерството на финансите. Това не попречи на шефката на бюджетната комисия да “припознае” тези предложения, въпреки че процедурните срокове за това вече бяха изтекли.

За да се затвърди убеждението на всички, които следяха развититето на проблема, че има нещо много нередно, бюджетната комисия взе своите решения в подкрепа на законопроекта на Министерство на финансите (респективно на МС), по време когато в Парламента течеше ... пленарно заседание. Решението беше взето с така наречения “падащ кворум”, тъй като почти всички членове на комисията, за които имаше и най-малко съмнение, че могат да са на различно мнение, не бяха уведомени за свикването на извънредно заседание. Нещо повече – на тях им беше казано изрично, че заседанието ще се състои на другия ден.

Крамолният законопроект, станал по-късно и закон, осигури своеобразна “данъчна ваканция” до 2006 г. за част от продукцията на споменатата структуроопределяща фирма, както и значителен скок на акцизните ставки за продукта на конкуренцията.

 

Случай 5.

На всички е известно, че описаните по-горе събития предизвикаха бурните организирани протести на Съюза за стопанска инициатива, Асоциацията на газоразпространителите, Националния съюз на превозвачите, Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи и други. Не на всички обаче е известно, че по инциатива на МВР, Министерският съвет внесе в Парламента Законопроект за изменение и допълнение на Закона за митингите и демонстрациите, открито целящ предотвратяването на повторение на подобни протести. Законът изрично забранява точно специфичните форми на протест, използувани от Съюза за стопанска инициатива, Асоциацията на газоразпространителите, Националния съюз на превозвачите, Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи по време на т. нар. “декемврийски газово – таксиметрови протести”. Също така, законопроектът на практика забранява провеждането на протести в София в рамките на пространството, заградено от околовръстното шосе.

Разбира се, тук не става дума за корупция в тесния смисъл на думата, а за законодателни мерки за потискане на различини форми на гражданско въздействие, чрез които в много голяма степен се осъществява гражданският контрол. Позоваването на анти-терористични съображения е несъстоятелно – най-малко организираните протести, които се провеждат под надзора на униформената полиция (а и не само на нея) биха изкушили терористите да ги използват за целите си.

Оказва се, че изпълнителната власт под благовидни предлози е склонна да налага с нищо необосновани ограничения на гражданските свободи. Тези ограничения са неприемливи по принцип, но ефектът им ще бъде особено негативен, що се отнася до борбата с корупцията.

 

 

Случай 6

 

Широка гласност доби феноменът “килограм хляб по-евтин от килограм брашно”. Този парадокс беше разискван подробно, както в периодичния печат, така и във водещите електронни медии. Обяснението на т. нар. “индустриални производители” на хляб е че техните цени са по-ниски, защото производство им не е “занаятчийско”, а “промишлено” и себестойността им е по-ниска. Това обяснение е незадоволително, защото и най-авангардната технология не може да осигури цена на хляба по-ниска от тази на брашното. Отделен въпрос е, че нашите “индустриални производители” на хляб просто са приватизирали старите соц-хлебозаводи, където енергоемкостта е много висока и не може да се очаква да имат много ниска себестойност на продукцията си.

Анализът на тази ценова диспропорция говори, че в “най-добрия” случай става дума за открит и брутален дъмпинг. Тогава възниква въпросът защо Комисията по защита на конкуренцията не е санкционирала подобни “ценовици”.

За съжаление, “дъмпинговото обяснение” на описания ценов феномен не издържа на икономическата логика. Твърде големи са загубите на “индустриалните производители”, за да могат толкова дълго да пресират “малките занаятчии”. Има друго, по-нелицеприятно обяснение.

Според осведомени браншовици, “индустриалните производители” получават тихомълком големи количества зърно от държавния резерв, които те мелят на ишлеме и използуват за производството на евтиния хляб. За изтеглените количества от държавния резерв не се плаща нищо. Плаща се само неформално регламентирания рушвет. Зърното подлежи на връщане в някакъв срок (примерно, когато борсовата цена на зърното падне под цената към момента на изтеглянето) или направо не се връща, защото точността при измерването на количествата в складовете на държавния резерв е твърде относителна.

Описаната техника е пример за корупция, която има опустошителни последици за цял един бранш. Корупцията в държавния резерв води до деформиране на пазара и облагодетелстване на малък брой икономически субекти за сметка на останалите в бранша.

От изложеното в “случай 6” може да се изведе и важният извод, че НЕфункционирането на едни държавни институции помага за избуяването на корупцията в други държавни институции.



Гласувай:
1



1. анонимен - Държавата не фукционира
09.10.2006 23:22
а ние функционираме, въпреки държавата
цитирай
2. анонимен - hello
10.10.2006 14:55
"флагрантни" -
e ima bylgarski ekvivalent tazi duma kak smeete da go upotrebqvate tova
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: teodordetchev
Категория: Други
Прочетен: 5190479
Постинги: 572
Коментари: 3288
Гласове: 46938
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Февруари, 2023  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728
Блогрол
1. Social Security Watch – Блогът на Емилия Милчева
2. "Най-доброто" от политологическите публикации в блога.
3. Един млад политолог - блогът на Тодор Райков
4. Нов икономически блог на проф. д-р Румен Младенов Георгиев
5. Блогът на асистента за икономиката, такава каквато е.
6. Блогът на Мерита.
7. Мартин Димитров
8. Блогът на Теодор Иванов - Кобата
9. Блогът на Мариан с историко - политическа насоченост
10. Свалете си книгата „Индустриални отношения и сигурност – част първа. Социални концесии в колективното договаряне“
11. Кой призна и кой не призна Косово - цялата сага, ден след ден ...
12. Блогът на Никола Дръндев - Подло пионерче
13. МамкаМу - богът на Юрий Александров
14. Блогът на Евгения Тодорова
15. Бизнесът, правата на човека и корпоративната социална отговорност между доброволността и регулациите
16. Интервю за враждебността между "системните" партии, за ерозията на политическата система, за социалдемокрацията и за други неща
17. Изтегли си книгата "Гъвкави форми на работа и (пост)индустриални отношения в страните от Централна и Източна Европа"
18. Изтегли си книгата "Социалният диалог в частния охранителен сектор"
19. Изтегли си сборника: „България на прага на ЕС: тристранното сътрудничество и развитието на индустриалните отношения. Сравнителни модели и анализ“.
20. Изтегли си книгата "Иновации в колективното договаряне" с автори: Теодор Дечев, Боряна Стойчева и Веселин Илков
21. Изтегли си книгата "Взаимодействие между институциите и индустриални отношения" с автор Теодор Дечев
22. Social Security Watch - Блогът на Емилия Милчева
23. Блогът на Радослав Пашов